BACAAN DOA KETIKA HENDAK BERSALIN

7/25/2013 damiaamna 0 Comments



Walaupun saya dah nak masuk kali keempat bersalin, perasaaan cemas tetap akan ada. Pengalaman melahirkan anak adalah berbeza-beza, begitu juga dengan pengalaman alahan mengandung, tidak sama untuk setiap anak. Mari kita tengok apa yang patut dilakukan dan menjadi amalan ibu Mithali....


BACAAN DOA KETIKA BERSALIN


Disunatkan bagi sesiapa yang melawat perempuan yang sedang sakit hendak bersalin membaca ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa tertentu untuk memudahkan bersalin, antaranya:

 
1.  SURAH AL-IKHLAS
 

Maksud Firman Allah Ta’ala:

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; “Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; “Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; “Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.
 
 
2. SURAH AL-FALAQ


 Maksud Firman Allah Ta’ala:

Katakanlah (wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, “Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; “Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; “Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); “Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”.
 
3. SURAH AN-NAS
 

Maksud Firman Allah Ta’ala:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. “Yang Menguasai sekalian manusia, “Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, “Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, “Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, “(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”.

 
4- Surah At-Tariq

 (Sila Rujuk Dalam Al-Quran Al-Karim)

 
5- Surah Maryam

 (Sila Rujuk Dalam Al-Quran Al-Karim)

 
6- Surah Yassin

 (Sila Rujuk Dalam Al-Quran Al-Karim)


 7. AYAT KURSI
 

Maksud Firman Allah Ta’ala:

“Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”
 

*[161]. Kursi dalam ayat ini oleh sebagian mufassirin diartikan dengan ilmu Allah dan ada pula yang mengartikan dengan kekuasaan-Nya.

 
 
Amalan Ayat-Ayat Beserta Doa-Doa Diatas

Ayat-ayat beserta doa-doa diatas boleh juga dibaca dan dihembuskan kedalam segelas air untuk diberi minum kepada perempuan yang hendak bersalin (Semasa mengandung sembilan bulan) atau dibaca pada minyak zaitun untuk disapu pada perut dan diminum satu sudu besar setiap hari. Amalkan selalu, InsyaAllah dipermudahkan bersalin dengan kuasa Allah swt.



*Kalau tak mampu nak sediakan sendiri, mohon suami lakukan bagi pihak.....soalah-olah menyediakan air selusuh untuk kita. Kita hanya mampu berdoa, tetapi Allah jua yang menentukan.

Kredit to :HASNUL HADI AHMAD

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah