MERAWAT PANAU TANPA KRIM STEROID DAN SECARA SEMULAJADI

1/14/2018 Siti Aminah Abd Halim 0 Comments

MERAWAT PANAU TANPA KRIM STEROID DAN SECARA SEMULAJADI 



rawat panau secara semulajadi


Rimas sangat bila tengok kulit terutama bahagian wajah ada (panau) tompokan putih berbentuk bulat kecil. Walaupun ianya tidak menyakitkan tetapi boleh membuatkan seseoarang itu hilang rasa keyakinan diri, betul tak.

Apa itu panau?


Panau adalah jangkitan yang kerap berlaku pada lapisan luaran kulit disebabkan oleh kulat jenis Malassezia. Kulat ini biasanya ditemui pada bahagian kulit di mana terdapat banyak penghasilan sebum (minyak) seperti bahagian dada, belakang badan, muka dan kulit kepala. Kulat jenis Malassezia furfur ini adalah sebahagian daripada flora kulit yang normal dan menyebabkan jangkitan dalam keadaan-keadaan yang tertentu.  
sumber : Myhealth

Walaupun panau tidak menyakitkan, akan tetapi sekiranya tidak dicegah atau dikawal. Ianya boleh merebak dan menyebabkan kecacatan yang sangat ketara. Bagaimana nak merawat panau tanpa krim yang mengandungi steroid yang dibimbangi mendatangkan kesan sampingan kemudian hari.

Cara semulajadi rawat panau.


1. Bawang putih dan halia.

merawat panau secara semulajadi

Kaedah rawatan semulajadi tanpa krim ialah menggunakan halia dan bawang putih. Tumbuk 2 ulas bawang putih dan sedikit halia kemudian sapukan pada bahagian yang dijangkiti panau dan biarkan sehingga kering. Ulang proses rawatan sekerap yang boleh sehingga pudar.

2. Lengkuas

merawat panau secara semulajadi

Bagi yang menggunakan lengkuas pula ialah dengan cara tumbuh dan perah untuk ambil airnya sahaja. Sama juga prosesnya, sapukan pada bahagian jangkitan.

3. Bawang putih.

merawat panau secara semulajadi

Sekiranya menggunakan bawang putih sahaja, ianya lebih mudah sedikit. Iaitu hanya potong bawang putih dan gosok perlahan pada kulit yang terkena jangkitan. Ulang proses ini setiap hari sehingga pudar.

4. Daun gelenggang atau senna.

merawat panau secara semulajadi

Daun gelenggang atau daun senna sangat dikenali sebagai daun herba yang sangat mujarab merawat pelbagai penyakit. Salah satunya ialah panau. Ambil beberapa helai daun gelenggang tumbuk dan sapukan pada bahagian jangkitan.


Kaedah lain tanpa krim steroid.

merawat panau secara semulajadi

Namun begitu dalam zaman serba moden ini agak susah mendapatkan daun herba secara semulajadi. Alhamdulillah dengan perkembangan bidang sains dan teknologi juga membantu kita merawat secara semulajadi dengan kaedah yang lebih mudah. Iaitu dengan mengamalkan vitamin yang dihasilkan secara semulajadi bagi menggantikan bahan semulajadi seperti bawang putih tadi. nak cuba vitamin boleh cari mami ye:








0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah

MERAWAT CHICKENPOX BABY SECARA SEMULA JADI

1/10/2018 Siti Aminah Abd Halim 0 Comments

MERAWAT CHICKENPOX BABY SECARA SEMULA JADI



tips merawat demam campak


Pernah kena demam campak atau chickenpox. Kalau demam campak kena pada bayi memang merunsingkan kan. Oleh kerana ubatan adalah kurang didedahkan kepada bayi di bawah usia 2 tahun, maka mami kena mencari kaedah lain yang lebih selamat dan sesuai.

Simptom demam campak pada bayi


Kebiasaan demam campak tidak menampakkan tanda-tandanya pada hari pertama bayi demam. Tetapi ada beberapa tanda yang boleh kita kesan 

  • Demam tinggi.
  • Batuk, selesema dan sakit tekak.
  • Sakit otot.
  • Mata berair dan sensitif kepada cahaya.
Selepas hari ketiga atau keempat mengalami demam yang tinggi, baru ruam akan muncul sedikit demi sedikit. Kebiasaannya dari bahagian atas badan dahulu.
sumber : kenali demam campak

Cara merawat demam campak kaedah  semulajadi


1. Air kelapa muda.



merawat demam campak

Minum air kelapa muda dikatakan dapat mempercepatkan proses keluar ruam atau campak ke seluruh badan.

2. Daun semambu atau daun neem



merawat demam campak

daun semambu digunakan secara semualajadi sebagai mandian bagi mengurangkan rasa minga atau gatal dan mengelakkan dari berjangkit.

3. Kacang hijau.



merawat demam campak

Kacang hijau ni pula direbus dan dikisar dan dijadikan bubur buat bayi. juga dikatakan sebagai faktor mem[ercepatkan proses keluar ruam. Petua ni mami dapat dari pengasuh baby....Mami ikut je mana yang baik he he.

4. sapuan atau luaran


Sapuan atau luaran mami cuma gunakan krim yang memang ada di rumah.

merawat demam campak
Krim herbal blend ni dari shaklee dan sesuai untuk semua peringkat umur termasuk bayi.


Ada yang mencadangkan kepada mami untuk menggunakan sabun atau krim Himalaya yang berasaskan daun Neem. Mami tidak pula mencuba sebab kurang pasti bersesuaian atau tidak kepada bayi. Tapi sekiranya anak lebih besar rasanya boleh juga cuba memandangkan ianya lebih mudah dari mendapatkan daun semambu. Sabun ni boleh didapati di kedai farmasi berdekatan ye.

Ini adalah losyen yang paling biasa kita dapat apabila berkunjung ke klinik. Tetapi ada sesetengah doktor tidak menyarankan kerana calamain lotion menyebabkan kulit kering yang menjadi punca kepada kulit gatal.

merawat demam campak


Sekiranya ada bedak sejuk, campurkan dengan daun semambu atau daun neem yang dikisar supaya hilang rasa gatal di seluruh badan. Pakaikan pada seluruh badan sekerap yang boleh.

5. Mandian Lemon


merawat demam campak


Mandian lemon ni mami gunakan untuk kurangkan suhu badan baby. bayi yang demam campak, sentiasa turun naik suhu badan mereka. Selain makan paracetamol yang dibekalkan oleh doktor, boleh mandikan bayi dengan mandian lemon untuk turunkan suhu. boleh mandi sekerap mana yang nak. Demam biasa pun boleh amalkan ye. Seeloknya pantau suhu badan bayi sekerap yang boleh.

6. Supplemen ibu menyusu.



merawat demam campak

Oleh kerana bayi masih belum mula makan makanan pejal atau baru mula dengan puree sahaja, maka menjadi tanggungjawab ibu yang masih mnyusukan bayi untuk menggandakan pengambilan makanan berkhasiat dan juga makanan tambahan supaya menghasilkan susu yang lebih bernutrisi.


7. Essential Oil.


Essential oil adalah salah satu cara merawat demam campak tanpa ubatan. Sekiranya Mami semua tiada stok lemon kat rumah, boleh gunakan EO lemon sebagai sapuan untuk menurunkan suhu badan bayi. Sekiranya bayi elok (diluted) je paa tapak kaki dan belakang badan dia.




Bagi memberi keselesaan pada bayi supaya tidur lebih lena  boleh cuba  Diifuse mengunakan Purification atau thieves.


Semoga semua tips ini dapat membantu ibu ibu semua. Semoga ibu semua tabah menjaga bayi yang kurang sihat dan sentiasa tenang.




0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah

MASALAH KUTU KEPALA LAGI? JOM ATASI DENGAN KAEDAH INI

1/06/2018 Siti Aminah Abd Halim 0 Comments

 MASALAH KUTU KEPALA LAGI? JOM ATASI DENGAN KAEDAH INI

Kutu rambut
Anak menggaru kepala

"Kenapa kamu asyik menggaru-garu ni? rimas la mami tengok. Kamu dah mandi dan cuci rambut ke belum ni?" Itu lah soalan mami setiap kali tengok anak dalam kedaaan merimaskan. Tanpa mami sedari rupa-rupanya sang kutu dah berjaya membiak di kulit kepalanya.

Fenomena kutu

Saat dan detik dapat tahu kepala anak-anak dijangkiti kutu saja, automatik kepala mami terasa gatal merenyam jeeeee. Anak-anak jarang tahu mereka dijangkiti kutu. Masalahnya apabila dijangkiti kutu, perkembangan mereka menjadi terganggu kerana masalah gatal kepala yang melampau.Masalah anak lelaki yang dijangkiti kutu lebih mudah diatasi berbanding anak perempuan. Anak perempuan biasanya kurang bersetuju untuk memotong rambut apabila mereka dijangkiti kutu.


Pembiakan kutu


Fahami serba sedikit tentang kutu ni. Kutu merupakan parasit penghisap darah yang mudah membiak. Telur kutu hanya memerlukan 8 hari untuk lengkap dan menetas anak kutu. Kutu pula sangat mudah merebak dengan hanya berkongsi penggunaan sika atau sisir rambut. penggunaan tuala mandi dan juga perkongsian tempat tidur.   

Anak kutu menetas dalam masa 8 hari sahaja.

Sikat rapat untuk membuang kutu rambut.

Kutu boleh merebak dengan cara tidur bersama.


Bagaimana Atasi masalah Kutu Berulang?

Masalah kutu boleh berulang kembali sekiranya faktor kebersihan tidak diberi penekanan. Di sini mami kongsikan atau kaedah penjagaan kulit kepala pengalaman mami dan juga ibu-ibu yang mengalami masalah yang sama.

Sikat rambut ketika rambut basah.


Gunakan sikat yang rapat yang sememangnya dikhaskan untuk menghilangkan kutu rambut. Ulang proses menyikat kutu rambut ini setiap 3-5 hari supaya tiada anak baru yang menetas. Buang juga telur kutu yang terdapat pada pangkal rambut.

Penggunaan syampu rambut.



Boleh cuba cari syampu seperti dalam gambar di atas untuk mengatasi masalah kutu berulang.



Gambar di atas ni pula adalah syampu yang memang dikhaskan untuk kutu. Harga mungkin mahal sedikit dari syampu biasa.



Penggunaan vitamin rambut.



Penggunaan vitamin rambut juga sangat membantu. Penggunaan vitamin rambut merupakan kaedah penjagaan rambut secara luaran supaya kekal cantik bersinar dan nampak sangat bermaya dan bersinar. Namun ianya memerlukan kerajinan yang tinggi.

Tips Agar Tidak Dijangkiti Kutu Rambut

Bagi anda yang belum mempunyai kutu rambut ataupun yang sudah menghilangkannya, sebaiknya baca tips berikut agar tidak dijangkiti.

1.Pastikan anda tidak tidur bersama orang yang mempunyai kutu rambut kerana kutu tersebut dapat melompat atau berpindah pada rambut anda.

2.Jika ada ahli keluarga anda yang menderita gatal pada kulit kepala dan pada rambutnya mempunyai telur kutu seharusnya bertindak segera dengan beberapa cara diatas sebelum kutu tersebut menyerang anda juga.

3.Jangan berkongsi barangan yang mempunyai kaitan dengan rambut seperti tuala, tudung, sikat, topi, dan sebagainya dengan orang lain. Kerana salah satu cara berpindahnya kutu rambut adalah dengan beberapa benda tersebut.

4.Selalu mengambil berat mengenai kebersihan serta kesihatan rambut anda. Pastikan anda selalu merawat dengan mengunakan bahan semulajadi ataupun shampu. Sebaiknya jangan menggunakan shampo setiap hari kerana akan merosakkan kesihatan rambut anda.


0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah