MAKANAN PUNCA PENUAAN!

9/19/2014 damiaamna 0 Comments

shaklee collagen
pic from :cegah penuaan

Manusia sememangnya memerlukan makanan untuk kelangsungan hidup. Pengambilan makanan merupakan keperluan utama dalam kelangsungan hidupnya. Jika tidak ada pengambilan makanan, minima air putih, beberapa jam saja maka, apa yang akan dirasakan adalah lapar. Apalagi jika perut kita langsung tidak mendapatkan makanan untuk beberapa hari.
Namun, apakah kita sedar, makanan juga boleh mempercepatkan proses penuaan. selain beberapa factor penyebab proses penuaan lain, makanan berikut merupakan penyebab utama proses penuaan pramatang.

Makanan Mengandung Lemak Sintetik (Olestra Food)

Olestra adalah lemak sintetik yang tak menambah kandungan lemak, kalori, mahupun kolesterol pada sebuah produk makanan. Olestra biasanya digunakan untuk pembuatan makanan ringan tinggi lemak, seperti kerepek kentang berlabel ‘non fat’ dan lainnya sehingga kandungan kalorinya jadi lebih rendah. Label ‘non fat’ tidak menjamin makanan ini sihat.
Sayangnya, olestra membuang vitamin larut lemak seperti A, E, D, K, dan karotenoid yang bersifat antioksidan. Olestra dikatakan boleh  mengganggu kemampuan tubuh menyerap beberapa nutrisi penting seperti beta karoten dan lycopene.
Penggunann olestra juga boleh menyebabkan seseorang tidak berminat untuk makan makanan sepertí buah dan sayuran yang baik untuk melawan radikal bebas penyebab proses penuaan.

Makanan segera

pic from :med-health

Fast food atau Makanan segera biasanya kurang nutrisi dan tinggi kolesterol, kalori, garam, atau lemak. Di samping itu, minyak yang digunakan untuk menggoreng makanan segera biasanya akan dipakai terus berulang ulang. Padahal minyak yang dipakai secara berulang-ulang seperti ini mengandungi lemak tepu. Minyak adalah radikal bebas dan boleh menjadi pencetus kanserdan berbagai penyakit lain. Sedangkan untuk meneutralkan radikal bebas perlu antioksidan. Kalau misalnya antioksidan dipakaì untuk meneutralkan makanan yang tidak baik, akhirnya penggantian sel-sel terbantut. lnilah sebabnya mengapa fast food dikatakan makanan penyebab proses penuaan pramatang.

Daging yang Mengandungi Nitrat
Nitrat banyak dijumpai pada daging yang diawetkan seperti sosej dan bacon. Fungsi nitrat sendiri adalah untuk mempertahankan warna daging agar tetap berwarna merah dan menjaga agar makanan tetap awet. Penggunaan nitrat sebenarnya tidak berbahaya, tetapi nitrat ini dapat ditukar menjadi nitrit ketika berada di dalam tubuh. Ketika sudah berada di dalam tubuh, nitrit akan membentuk nitrosamin. Sedangkan nitrosamin adalah salah satu bahan kimia yang kuat dan dapat menyebabkan kanser. Jika ingin lebih sihat, sebaiknya carilah daging organik atau daging yang dijual oleh penternak tempatan yang tidak diberi nitrat. Namun, kalau sekiranya terpaksa juga, Anda harus makan makanan yang mengandungi nitrat, perbanyaklah mengamalkan makanan yang mengandungi vitamin C. ini merupakan pencegahan terjadinya perubahan dan nitrit ke nitrosamin dalam perut.

Lemak tepu Produk Haiwan

Lemak yang terdapat pada daging, kulit unggas dan segala (organ dalam binatang) mengandungi lemak tepu yang boleh menyebabkan pembuluh darah tersumbat dan menyebabkan “cardiac disease” seperti jantung dan stroke. Makanan ini juga dapat mengakibatkan obesiti dan penuaan pramatang.
Lemak tepu haiwan terdapat di mana-mana. Daging lembu yang mengandungi lemak, kulit ayam, keju, susu, dan krim merupakan beberapa produk makanan berasaskan haiwan yang tinggi lemak tepi. penggunaan lemak tepu beriebihan menjadi pencetus kepada penyakit kardiovaskular dan kanser.

Minuman Beralkohol
shaklee
pic from : putraindonesiamalang

Pengguna atau mereka yang amalkan alkohol yang berilebihan telah terbukti dapat merosak fungsi hati dan pencernaan. Akhirnya, sistem kekebalan tubuh pun tidak mampu melawan radikal bebas sehingga dapat mempercepat penuaan.

Minuman Bersoda
shaklee
pic from :http://sumutpos.co/2013/03/53905/dampak-buruk-soda-terhadap-tubuh-manusia

Minuman bersoda mengandungi gula dan zat aditif yang cukup tinggi, seperti kafein, pewarna dan perasa buatannya. Minuman ringan ini dapat menyebabkan diabetes jika diamalkan dalam jangka panjang. Selain itu, minuman bersoda akan merosak sistem imun tubuh dan meningkatkan risiko penuaan pramatang akibat radikal bebas.


Kopi

Perlu diketahui bahwa kafein memiliki sumbangan terbesar untuk meningkatkan hormone stres. Sedangkan hormon stress yang sangat kuat, iaitu kortisol dapat menyumbang terhadap terjadinya proses penuaan pramatang. Di samping itu, kadar hormon kortisol yang tinggi akan menurunkan prestasi otot. Kafein yang berlebihan juga membuat kita mudah dehidrasi.

Mentega (Hydrogenated Fat)

Hydrogenated fat adalah minyak sayur cair yang diubah menjadi lemak padat atau semipadat, sepertí majerin. Penggunaannya dapat membuat minyak tahan lebih lama dan menghasilkan tekstur yang diinginkan pada kuih. Padahal, lemak jenis ini boleh menyebabkan penyakit jantung. Hydrogenated fats banyak terkandung dalam makanan ringan dan kuih.
Makanan ini harus dihindari kerana boleh menyebabkan penyakit jantung. Lemak terhidrogenisasi telah digunakan selama bertahun-tahun dalam makanan ringan, roti dan majerin. Hindari membeli makanan yang pada daftar bahannya tercantum lemak trans atau telah terhidrogenasi minyak.

Tiram Mentah dan Sushi

Seafood mentah dapat membawa bakteria mematikan penyebab penyakit serius atau kematian. Tiram dan ikan menjadi makanan yang selamat dan bernutrisi jika dimasak terlebih dahulu. Pastikan untuk memasak makanan laut dengan benar-benar masak sebelum diambil.


Makanan Beku

Makanan beku seperti nugget biasanya menggunakan bahan bahan yang tidak baik bagi kesihatan. Nutrisinya sedikit, belum lagi jika ditambahkan pengawet. Biasakan memakan makanan segar yang diolah dengan teknik yang menyehatkan.


Makanan dan Minuman Mengandungi Gula

Banyak minuman dan makanan yang mengandungi gula tinggi dan tidak memiliki nilai gizi. Jika kita mengamalnya secara berterusan dan berlebihan boleh memberikan impak negative bagi tubuh, seperti dapat merosak gigi, pencetus terjadinya obesiti, pencetus diabetes, meningkatkan risiko darah tinggi, penyakit jantung dan stroke. Selain itu, jika Anda terlalu banyak mengamali gula juga dapat mempercepat penuaan pramatang pada kulit.
Mengamalkan gula putih terlalu banyak dapat membentuk molekul-molekul yang boleh merosak sel tubuh. Molekul berbahaya ini disebut advanced glycation end products (AGEs), yang dapat merosak kolagen dan elastin, iaitu komponen penting yang menjaga kulit tetap muda dan anjal. Selain itu, AGEs juga bisa mengurangkan kadar antioksidan dalam tubuh.
Seperti diketahui, antioksidan sangat perlu dan sangat penting untuk mempertahankan kesihatan pada kulit. Jika jumlahnya berkurang, maka kulit akan terdedah terhadap radikal bebas dan akibatnya penuaan awal lebih cepat terjadi.


Daging Merah

Daging merah memang mengandungi protein yang penting bagi perbaikan rangkaian. Namun terlalu banyak mengambil protein dari haiwan juga dapat mencetus hilangnya kadar kalsium dari tulang, sehingga mengundang risiko osteoporosis. Beberapa penyelidikan menunjukkan bahwa pengambilan protein yang tinggi di usia pertengahan berkaitan dengan peradangan poliartritis, di mana peradangan terjadi pada lebih dan satu jenis sendi.
sumber :lifqual.com

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah