ADAKAH VITAMIN B KOMPLEKS DALAM MAKANAN KITA???

9/01/2014 damiaamna 0 Comments

SHAKLEE
 

Vitamin B kompleks diperlukan oleh tubuh untuk melepaskan tenaga yang didapati dari karbohidrat, protein dan lemak. Jadi apa saja kategori vitamin B dan daripada kita boleh mendapatkannya? Semak berbagai makanan sumber vitamin B kompleks adalah gabungan kesemua 8 vitamin B yang badan kita perlukan ini.

Vitamin B1 (thiamine)
Vitamin B1 atau thiamine ditemukan dalam sereal, roti, pasta, sayuran berdaun hijau (seperti bayam, salad, kubis), kacang soya, biji-bijian, ikan, telur, susu, gandum, dan kekacang.

Vitamin B2 (riboflavin)
Beberapa sumber makanan terbaik dari vitamin B1 adalah ayam, ikan, telur, kacang polong, susu, yogurt, keju, sayuran berdaun hijau, dan bijirin.

Vitamin B3 (niacin)
Makanan sumber vitamin B3 adalah ayam, salmon, dan tuna. Sementara vegetarian boleh mendapatkan asupan vitamin B3 dari pasta gandum dan biji-bijian.

Vitamin B5 (ASID pantotenat)
Asam pantotenat bisa ditemukan dalam yogurt dan buah alpukat. Namun jika Anda tidak suka keduanya, vitamin B5 juga boleh didapati dalam keledek (sweet potato), cendawan, dan brokoli.

Vitamin B6 (pyridoxine)
Makanan seperti kentang, buncis, daging merah, unggas, telur, dan bijirin adalah sumber vitamin B6 yang baik.

Vitamin B7 (biotin)
Hati dan telur adalah sumber makanan yang baik dari biotin. Bukan cuma itu, salmon dan buah avokado juga merupakan makanan yang mengandungi banyak biotin atau vitamin B7.

Vitamin B9 (ASID FOLIK)
Sayuran berdaun hijau merupakan sumber utama dari vitamin B kompleks jenis asid folik. Selain itu, hati, jus limau, dan buah-buahan segar juga memberi asupan asid folik bagi tubuh.

Vitamin B12 (cobalamin)
Makanan yang berasal dari hewan adalah sumber alami vitamin B12. Sebut saja ikan, daging merah, unggas, keju, susu, dan telur. Namun beberapa produk kacang soya dan bijirin ada kalanya juga memiliki kandungan vitamin B12 buatan.

 KREDIT TOMEDEKA.COM

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah