AWAS!! JANGAN BASUH TELUR AYAM SELEPAS BELI UNTUK DISIMPAN

11/26/2018 damiaamna 0 Comments

Sentimen rakyat Malaysia adalah setiap kali membeli telur ayam wajib di basuh dahulu sebelum disimpan.


bahaya simpan telur dah dibasuh
Basuh dan memberus telur ayam tidak menjadikan ianya selamat


Salah faham majoriti orang kita terutama sekali Muslim iaitu merasa geli dan kotor dengan telur mentah yang terdapat di pasaran berikutan terdapat najis haiwan tersebut. Ada pula yang menyimpan telur di dalam peti sejuk, memikirkan kekotoran yang terdapat pada kulit telur tersebut dan bimbang akan merebak ke makanan lain yang ada dalam peti sejuk itu, maka telur tersebut dicuci terlebih dahulu.


Membasuh telur dengan cara memberus dan sabun menjadikan telur itu lebih terdedah kepada bakteria.

Menyimpan telur dalam peti sejuk boleh menjangkan jangka hayat telur. Dengan syarat telur yang nak disimpan tak boleh dibasuh terlebih dahulu.



Telur Mengandungi " Protective Bloom"

Telur secara semulajadinya diciptakan oleh Allah memang mengandungi "Protective Bloom" dimana ianya melindungi telur ayam daripada Bakteria Salmonella dari masuk ke dalam telur ayam. Lapisan perlindungan ini juga melindungi anak ayam daripada dijangkiti bakteria Salmonella. Jadi, bayangkanlah apabila kita mecuci telur ayam yang kita beli tadi, maka hilang lah lapisan perlindungan yang memang secara semulajadinya ada pada telur tersebut. Tambahan apabila kita mencuci telur menggunakan berus dan sebagainya, ibarat kita membuka liang pori yang terdapat pada kulit telur itu. Kita sebenarnya telah membuka ruang untuk bakteria Salmonella menembusi telur ayam yang kita cuci tadi.

Kalau di luar negara seperti UK dan UE, telur yang telah dicuci diharamkan untuk dijual. Tetapi oleh kerana ramai yang mempunyai perasaan jijik terhadap kotoran pada telur itu, menyebabkan ada pihak mencuci dan menyembur dengan bahan lain supaya nampak bersih dan berkilat. [rujukan]


jangan basuh telur yang dibeli
telur ayam


Apakah itu Salmonella?




Salmonellaadalah sejenis bakteria jahat yang biasanya hadir dalam bekalan makanan seperti ayam, tomato, guacamole, kacang tanah dan juga terdapat dalam makanan haiwa.Habitatnya subur dalam usus haiwan dan manusia yang boleh menyebabkan keracunan makanan kepada manusia. Sekiranya terkena jangkitan penyakit disebabkan oleh bakteria ini boleh membawa kepada risiko kematian. Namun begitu, kita boleh melindungi diri kita dari terkenan jangkitan dari bakteria jahat ini dengan amalan kebersihan yang betul.

Di manakah Bakteria Salmonella terdapat?

Bakteria salmonella boleh didapati dari sumber makanan yang berasaskan sumber haiwan dan tumbuhan sepperti susu, daging, telur, produk tenusu, ayam dan makanan laut dan juga beberapa jenis sayur-sayuran dan buah-buahan. Oleh itu kita memang tidak digalakkan mengambil makanan  separa masak atau tidak masak sepenuhnya seperti telur separuh masak. Memakan telur seperuh masak yang merupakan menu kegemaran di kebanyakan kedai makan dan restoran boleh mengundang kepada keracunan makanan yang kebarangkalian berpunca daripada bakteria Solmanella yang terdapat apa telur.



Bagaimana membasmi bakteria Salmonella?



Masak terus telur yang telah dibasuh
Memasak telur dengan sempurna sememangnya mampu membunuh bakteria. Walaubagaimanapun membasuh telur yang merupakan satu malan yang baik, namun ianya bukanlah kaedah terbaik yang mampu membasmi bakteria Samonella terutama semasa wabak. Adalah lebih baik hindari makanan ini sekiranya terdapat amaran dari Kementerian Kesihatan kerana dikhuatiri tercemar  tidak kira ianya dimasak ataupun tidak. Maka jalan terbaik adalah elakkan terus.


Elakkan Telur yang pecah dan kotor.



Bakteria dari najis ayam yang melekat di permukaan kulit telur ayam boleh masuk melalui rekahan yang tidak terlihat dengan jelas oleh mata kasar kita. Adalah sangat merbahaya sekiranya bakteria telah masuk ke dalam telur, kita boleh mendapat risiko jangkitan penyakit yang sangat teruk. Oleh itu, sentiasa perhatikan telur, terus buang telur yang terdapat kesan retak walaupun sedikit ini kerana ia mungkin nampak besih dan tiada apa-apa pada pandangan kita.



TIPS MEMBELI DAN MENGURUSKAN TELUR 

Apabila hendak membeli telur, cuba ikuti langkah berikut :

1.Buka bekas telur dan perhatikan semua telur yang ada, sekiranya ada kesan retak, jangan ambil.
2. Elakkan membeli telur yang tiada ditulis tarikh luput. Setiap telur yang dijual ada tairkh "Baik sebelum". Kemungkinan telur yang tiada tarikh luput ditukar dari bekas asal yang tidak diketahui jangka hayatnya.
3. Telur yang lebih besar mempunyai kulit yang lebih nipis berbanding terlur yang lebih kecil. Kebarangkalian telur berkulit nipis untuk retak dan rosak adalah lebih tinggi.
4. Sekiranya ada telur dan kotor dan retak, adalah lebih baik dibuang terus. Membasuhnya tidak menjadikan ianya selamat.
5. Jangan basuh telur sekiranya ingin menyimpan. Telur yang dah dibasuh bukannya menjadikan ianya bersih dan selamat malah telah dihilangkan lapisan "Protective Bloom". Pabila dibasuh, lapisan kulit telur liang pori dan menjadi lembap serta memudahkan bakteria memasuki telur tersebut. Tetapi sekiranya nampak jelas kesan najis pada kulit telur, basuh dan simpan berasingan (gunakan telur yang telah dibasuh terlebih dahulu berbanding telur lain)
6. Kekalkan telur dalam bekasnya sekiranya ingin menyimpan dalam peti sejuk. Sebaliknya pastikan juga makanan lain berada dalam bekas bertutup dalam peti sejuk untuk menjaga telur dan juga makanan lain dalam peti sejuk.
7. Simpan telur dalam bekas khas dan letak bahagian dalam peti sejuk bagi mengurangkan perubahan suhu apabila peti sejuk dibuka dan tutup.  


rujukan :

1.wash-your-chickens-eggs
2.how-to-store-eggs-safely
3.refrigerating-chicken-eggs
4.telur-tak-boleh-dibasuh-dan-disimpan-dalam-peti-sejuk

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah