4 Vitamin Yang Mampu Mengurangkan Nafsu Makan Secara Semulajadi

11/11/2018 damiaamna 0 Comments

diet sihat shaklee
Vitamin kawal nafsu makan

Assalamualaikum

Ada kah makanan atau vitamin yang membantu mengurangkan selera makan???
Jom kita tengok!!

Selain pengambilan diet harian seperti protein, karbohidrat, dan lemak, kita juga perlu mengambil makanan tambahan lain seperti vitamin dan mineral. Vitamin punya peranan penting dalam menyokong agar tubuh kita berfungsi sebagaimana mestinya. Kurangnya pengambilan vitamin tertentu memberi kesan terhadap tubuh kita, bahkan memicu beberapa masalah kesihatan .
Selain peranan pentingnya, vitamin tertentu sebenarnya mempunyai keupayaan untuk menyokong diet anda. Antara lain dengan cara mengurangkan nafsu makan, meningkatkan metabolisme, untuk memainkan peranan dalam mengurangkan tahap lemak badan.

Vitamin Ini Bukan Hanya Membantu Fungsi Tubuh Anda. Mereka juga mampu mengurangkan nafsu makan secara semulajadi!

Jadi, vitamin apakah yang memberi kesan dalam diet harian kita?

1. Asid Lemak Omega-3 bukan sekadar baik untuk jantung, malah membantu mengurangkan nafsu makan.
Omega guard shaklee mengandungi omega 3 dan DHA

Salmon yang kaya Omega-3 
Makan makanan kaya Omega-3 dapat membantu mengurangkan selera makan anda dengan ketara. Anda juga tidak mudah lapar.
Bukan hanya itu, Omega-3 juga baik untuk menyokong kesihatan sistem kardiovaskular dan saraf, meningkatkan mood dan fungsi kognitif, dan menjadikan kulit anda lebih segar, mendapatkan asid lemak Omega-3 dari ikan laut seperti sardin, tuna dan salmon.

Asid lemak omega 3 boleh juga diambil dengan suplemen Omega Guard Shaklee.

2. Vitamin B kompleks bagus dalam mendapatkan berat badan ideal.

Vitamin B complex


Mendengar nama vitamin B kompleks “eh vitamin apakah ni? Penting ke?”. Tak ramai yang perasan bahawa vitamin B kompleks merupakan satu kepentingan dalam diet seharian. Vitamin B seperti B1, B3, B5, dan B6 mampu mengubah rasa menggoda terhadap makanan supaya diabaikan.
Vitamin B3 menjadi komponen dalam mengatur toleransi glukosa dan menstabilkan kadar gula dalam darah, seterusnya dapat mengawal nafsu makan. Vitamin B5 memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga dan fungsi adrenal untuk meningkatkan kesan penurunan berat badan dalam diet.
Sementara itu, vitamin B6 menyumbang kepada pengeluaran serotonin yang membantu mengawal kelaparan. Pastikan anda mendapat cukup vitamin B dengan memakan daging, bijirin penuh, dan kacang.


3. Vitamin C bukan sekadar mencantikkan kulit, malah bantu mengurangkan nafsu makan dan mencegah ketagihan makanan.

vitamin cantik shaklee
vitamin C sustained release


Seperti vitamin B6, vitamin C juga berperanan dalam pengeluaran serotonin yang mengawal kelaparan. Malah suplemen vitamin C yang juga mengandungi kalsium dan magnesium boleh membantu mencegah ketagihan makanan. 
Vitamins C boleh didapati setiap hari dengan memakan buah-buahan seperti limau, limau gedang, kiwi, dan sayur-sayuran seperti cili, brokoli, bayam, tomato, dan kekacang.

Anda juga boleh cukupkan keperluan vitamin C dengan menambah Vitamin C shaklee dalam diet harian yang bersifat sustained release dimana ia boleh bertahan dalam badan selama 5 jam dengan kandungan 500mg satu tablet.


4. Kekurangan pengambilan vitamin D juga mempengaruhi rasa lapar.

vitamin D shaklee
vitamin D


Nak dapatkan vitamin D dengan berjemur, perlu berjemur sebelum jam 10 pagi tau.
Menurut kajian, kekurangan vitamin D membuatkan kita cepat rasa lapar. Tahap vitamin D yang rendah dikaitkan dengan tahap leptin yang tinggi, hormon yang dapat menahan rasa lapar. 
Tahap leptin yang terlalu tinggi sebenarnya boleh menyebabkan tubuh kita tahan terhadap hormon ini, yang menyebabkan makanan kita menjadi terkawal.
Maka dengan itu, pastikan kita memperoleh pengambilan vitamin D yang mencukupi dari susu dan yogurt yang telah diperkaya, kuning telur, dan ikan lemak seperti salmon. Tambahan, rajin-rajinlah berjemur setiap pagi!


Sekiranya rasa susah nak dapatkan keperluan vitamin D, boleh dapatkan dengan pengambilan ostematrix shaklee yang lengkap dengan vitamin D.

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah