CARA MERAWAT PENYAKIT SLE YANG PERLU KITA KETAHUI

10/24/2017 damiaamna 0 Comments

CARA MERAWAT PENYAKIT SLE YANG PERLU KITA KETAHUI


Penyakit SLE merupakan penyakit yang jaarang kita dengar, dan jarang diketahui umum. Betulkan? Mami sendiri pun baru je dengar dan belajar mengenai penyakit ni beberapa tahun kebelakangan ni. Secara semulajadinya, sistem pertahanan badan akan ditugaskan untuk menjaga tubuh bada daripada serangan penyakit, sebaliknya pula yang berlaku kepada penghidap penyakit SLE.



Apakah SLE?


Sistemik lupus eritematosus (SLE), atau lupus, adalah penyakit kronik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri. Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan. “Lupus” berasal dari perkataan Latin bererti “serigala”. (Ini adalah kerana seorang doktor Perancis yang mula-mula merawat pesakit lupus mengibaratkan tompok-tompok kemerahan di muka pesakit sebagai gigitan serigala.) (dipetik daripada Persatuan SLE Malaysia)

Fakta Ringkas

  • Kaum wanita berisiko lebih tinggi, iaitu 10 kali ganda mengidap SLE berbanding dengan kaum lelaki.
  • Rawatan SLE bergantung kepada jenis dan tahap gejala yang dialami.
  • Rawatan SLE biasanya memerlukan penglibatan beberapa pakar dari beberapa disiplin. Pesakit sendiri juga perlu bersikap positif untuk menerima rawatan.

shaklee rawat SLE

Jenis-jenis Lupus

1. Discoid Lupus Erythematous (DLE)
  • Hanya melibatkan kulit
  • Jarang merebak ke organ lain
2. Systemic Lupus Erythematosus (SLE)
  • Boleh merebak ke organ lain
  • Boleh mengakibatkan kematian

Bagaimanakah SLE boleh dirawat?

Merawat SLE adalah merupakan satu cabaran. Rawatannya juga bergantung kepada gejala dan tahap penyakit yang dialami.
Disebabkan pesakit SLE mengalami berbagai gejala kita akan dapat melihat pesakitnya di pelbagai klinik seperti di klinik rheumatologi, dermatologi, nefrologi, hematologi, neurologi dan psykiatrik. Untuk menentukan pesakit SLE dirawat dengan sempurna, pakar-pakar dari pelbagai disiplin perlu bergabung tenaga bagi merawat dan menghalang penyakit SLE dari terus semarak (flare) serta dapat mengawal komplikasi dan menghalang organ-organ yang diserang SLE dari terus rosak.


Kebergantungan kepada ubat-ubatan dan steroid.


Pesakit SLE perlu bergantung kepada ubat-ubatan bagi mengawal segala gejala yang menyerang mereka. Stiap pesakit adalah berbeza dan bergantung kepada jenis gejala serangan.

Kualiti Hidup

Walaupun rawatan SLE semakin bertambah baik dan jangka hayat penghidap SLE juga semakin bertambah lama, namun ianya tetap sejenis penyakit kronik yang boleh menghadkan aktiviti seseorang. Biasanya kualiti hidup dibendung oleh gejala seperti keletihan dan sakit sendi. Namun ia bukanlah menggugat nyawa seseorang. Cara yang terbaik mengawal SLE ialah dengan mengambil semua ubat-ubatan seperti yang di tentukan, sering berjumpa doktor anda, dan mempelajari seberapa banyak tentang SLE.

Supplemen cadangan untuk pesakit SLE

Bagaimana vivix bertindak untuk membantu pesakit SLE

SLE survivor

Vivix shaklee

1. Membaiki dan Mempertahankan Sel

Kajian menunjukkan bagi pesakit yang mempunyai autoimmune tinggi (seperti SLE) berisiko tinggi untuk mengalami:
  • Kerosakan genomik DNA
  • Penghasilan radikal bebas
Ramuan vivix yang terdiri daripada lobak ungu, elderberries, japanese knotweed dan anggur muscadine membantu memperbaiki dan mempertahankan sel melalui pengaktifan Nrf2.

Vivix shaklee

2. Pengawalan Genetik

Genetik adalah warisan, umpamanya yang biasa kita dengar apa yang daripada ibu bapa kita kadangkala boleh diwariskan kepada kita. Contohnya diabetes, penyakit SLE, kanser dan sebagainya adalah antara penyakit warisan secara genetik.
Setiap sel dalam badan mengandungi pengawal selia genetik yang menyumbang kepada kemerosotan yang berkaitan dengan usia. Bahan-bahan Vivix menunjukkan hasil yang positif memberi kesan kepada genetik pengawal selia (menghidupkan gen umur panjang dalam setiap sel) yang seterusnya membantu untuk menolak selular penuaan.
Dalam kata lain Vivix memperbetulkan kembali struktur genetik yang menyebabkan SLE dan penyakit-penyakit lain serta mempertingkatkan fungsi DNA kepada lebih baik.

3. Vivix memberikan tenaga kepada sel

Dalam badan kita ada bahan yang disebut sebagai mitokandria, iaitu sejenis bahan yang membantu menghasilkan tenaga untuk memastikan sel berkembang dengan baik dan sihat. Fungsi mitokandria boleh menurun disebabkan oleh serangan-serangan, justeru ia boleh membantutkan perkembangan dan pembahagian sel yang sihat.
Seumpama begini, jika kecekapan mitokondria berkurangan, fungsi sel akan merosot. Bahan-bahan dalam Vivix menggalakkan biogenesis mitokondria (pengecasan semula dan salinan mitokondria). Ini memberi lonjakan tenaga kepada sel.

4. Melambatkan dan menghalang penimbunan protein AGE

Protein AGE adalah zat yang dibentuk dari gula dan protein berlebihan yang saling terikat. Apabila badan terkandung banyak protein AGE, sel akan menjadi tepu akhirnya banyak penyakit tersekat dan terkumpul. Secara ringkasnya protein AGE ni menghalang dan menyekat fungsi sel yang normal. Semakin banyak timbunan protein AGE semakin tinggi tubuh terdedah kepada pelbagai penyakit.
Dalam aspek penyakit SLE, sel tubuh tidak berfungsi secara normal. Justeru Vivix dapat membantu melambatkan dan menghalang penimbunan protein AGE dalam tubuh.

Testimoni Vivix shaklee:

Vivix shaklee

Vivix shaaklee




shaklee




0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah