KENAPA PERLU BERSEDIA SEBELUM MENGANDUNG???? UNTUK APA

11/29/2016 damiaamna 0 Comments

KENAPA PERLU BERSEDIA SEBELUM MENGANDUNG???? UNTUK APA



Pengalaman mengandung kali pertama memang sukar dilupakan!!!


Pengalaman pertama mengandung, apabila lewat datang bulan terus mengalami muntah-muntah yang teruk. Saya ke Klinik untuk dapatakan rawatan dan ubat tahan muntah. Selepas 2 kali ke linik untuk dapatkan rawatan, simptom masih sama. Klinik kemudiannya membuat surat rujukan dan diamsukkan ke hospital. Kalau dan masuk wad, "minum air hospital" je la jawabnya he he.

Selepas keluar hospital baru saya ke Klinik Ibu dan Anak untuk membuat kad rawatan alternatal. Masih juga mengalami masalah muntah-muntah. Kemudian semasa lawatan susulan pada usia kandungan 12 minggu saya ke klinik dan memaklumkan kepada nurse bahwa saya ada turun darah. Nurse minta saya terus ke hospital.

Semasa di hsopital doktor mekalumkan bahawa kandungan saya sudah tidak bernyawa. Memang sangat kecewa apalagi setelah melalui pengalaman alahan yang teruk. Doktor juga maklumkan sepatutnya pada usia kandung 12 minggu telah lengkap dengan degupan jantung. dan juga doktor maklumkan sekiranya janin itu hidup pun mungkin tidak sempurna.

Selepas keluar dari hospital, nurse telah bekalkan dengan asid folic dan katanya salah satu punca kandungan saya tak sempurna dalah kerana kekurangan asid folic.

Sejak itu saya mula menitikberatkan pemakanan seharian dan mencari makanan tambahan yang lain untuk cukupkan keperluan nutrien seharian saya.

Jangan tunggu dah sakit atau mula mengandung baru nak cari vitamin atau makanan berkhasiat. Pengalaman sendiri yang setiap kali mengandung akan melalui fasa alahan yang teruk, tiada lagi istilah makanan yang bagud untuk saya. dapat telan makanan itupun dah kira cukup baik!!! he he


Banyak perkara yang perlu kita ketahui sebelum betulbetul bersedia untuk hamil, antaranya masalah kesihatan yang sering menjadi igauan ibu ahamil... antaranya adalah masalah tekanan darah tinggi semasa mengandung ddan juga masalah disbetes.





#tsunamishaklee
#LiveAmazing
#shakleeeffect
#landmarkstudy

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah