Sel mati secara tidak sihat? Bagaimana atasinya

3/06/2017 damiaamna 0 Comments

Sel mati secara tidak sihat????? Bagaimana atasinya?


Meh semua kita belajar biologi sket hari ni, walaupun dulu masa tingkatan 4 mak lari masuk kelas sains kejuruteraan sebab tak suka biologi ha ha.
Now suka atau tak kena tahu sebab ini adalah kitaran hidup kita. Setiap yang hidup pasti akan mati. Itu adalah lumrah kejadian alam. Macam tu la juga dengan sel yang ada dalam tubuh kita. Walaupun sel adalah organisma paling kecil dalam tubuh, tapi kematian sel secara tak sihat boleh memberi impak yang sangat teruk kepada tubuh kita.

Kematian sel terbahagi kepada 2 iaitu opoptosis dan juga necrosis.


sel mati terancang


1. Opoptosis : kematian sel secara terancang.



Semasa kita baru dilahirkan ke dunia, sel-sel badan kita tumbuh dengan begitu cepat tanpa berhenti walaupun sesaat. Sel-sel membahagi dan terus membahagi lalu menjalin sesama sendiri membentuk struktur tangan, kaki, organ dan keseluruhan tubuh.

Kematian sel secara terancang ni seperti kita melihat sepohon pokok yang daunnya gugur dan kemudian tumbuh daun yang baru. Daun yang gugur itu ibarat sel yang tidak diperlukan lagi dan berlaku perpecahan sel dan membentuk sel yang baru bagi menggantikan sel yang mati tadi. Ini adalah kitaran normal yang berlaku dalam tubuh kita.


2. Necrosis : kematian sel akibat dicederakan oleh agen luar.


sel mati sebab rosak

sel tu mati sebab dibunuh oleh faktor luar. Ia Dibunuh oleh perkara-perkara macam toksik, bahan kimia, radikal bebas, radiasi, trauma, kecederaan.
Sel yang mati sebelum ia cukup matang. Proses kematian sel yang begini tidak akan ada penggantian sel yang baru maka berlakulah kecacatan dalam kitaran sel tubuh kita.
Proses ini yang yang membimbangkan kita kerana ini adalah punca kepada segala jenis penyakit yang kronik. Ini lah tang kita sebut sebagai kerosakan di peringkat DNA.

diabetes



4 Perkara Vivix Shaklee Bantu Kesihatan; Vivix Shaklee Untuk Kanser



1) Membantu melindungi dan membaiki DNA di dalam sel badan. Kalau kita ada sel yang sihat secara automatik sistem dalam badan kita berfungsi dengan baik. Ini antara powerful kandungan yang ada dalam vivix, kandungan daripada alam semulajadi yang ada dalam sebotol vivix tu.

2) Berfungsi untuk meningkatkan prestasi sel. Prestasi sel ni bermaksud untuk sel ini bekerja ,ia perlukan sesuatu yang sihat. Tetapi sel akan banyak tak sihat disebabkan oleh AGE Protein yang ada banyak dalam sel.
AGE protein ini ialah protein daripada access sugar yang berlebihan, contoh karbohidrat yang berlebihan yang tak digunakan dalam badan , ia akan membentuk AGE protein.

AGE protein ni sangat jahat. Ia datang dalam keadaan menyerang sel-sel badan kita yang sihat, lama-kelamaan sel badan kita menjadi makin lemah dan makin lemah, lama-kelamaan sel menjadi mati.
Bila sel mati, maka keseluruhan sel badan kita tak dapat berfungsi dengan baik. Ini kaitannya.

3) Kandungan dalam Vivix membantu meningkatkan tenaga sel. As we know, sel kita kita akan sentiasa bergerak-gerak dan sel ni akan divide untuk ia menjalankan fungsinya.

Dengan pengambilan Vivix, kajian menunjukkan kandungan yang ada dalam vivix tu,menunjukkan ia membantu meningkatkan kadar penghasilan tenaga sel iaitu mitochondria dalam sel meningkat.

4) Menggalakkan kekuatan Telomere. Shaklee ada buat kajian, bila orang yang makan vivix ni, pemendekkan telomere (protective cap untuk DNA), dalam sel kita ada DNA.





💜 Siti (ID 906598)
H/P : 019-4139987

(SMS/Whatsapp)
✉: saminah2801@gmail.com
FB : Siti Aminah Abd Halim

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah