CARA MERAWAT HYPERTENSI ?????....MEH BACA

2/02/2017 damiaamna 4 Comments

CARA MERAWAT HYPERTENSI ?????....MEH BACA




Bila sebut tentang penyakit Darah Tinggi atau dengan kata lainnya Hypertensi, penyakit ini boleh dikatakan menyerang semua peringkat umur tanpa mengira bangsa dan agama.

Mari kita semak Fakta mengenai Hypertensi atauTekanan Darah Tinggi yang disiarkan oleh Miracle Wellcare


Fakta yang pertama:

Di Seluruh Dunia,
9.4 Juta penyebab kematian setiap tahun
1.5 Billion Menghidap penyakit ini.


Fakta Kedua :


Di Afrika Selatan
6.3 Juta orang disrang penyakit ini,
Kira-kira 130 serangan jantung dan 240 Strok
Ini Bermakna, 10 adalah serangan Strok dan 5 serangan jantung SETIAP JAM


Fakta ketiga :

 Penyakit ini menyerang 1 daripada 5 orang dewas dan menyebabkan kematian pada usia 50-55 tahun.

Huh, tengok tiga fakta ni saja pun dah menggerunkan. Terdapat 12 fakta yang telah disiarkan oleh laman web ini. Anda boleh rujuk sendiri.

Terdapat berbagai faktor luaran dan dalaman yang boleh menyebabkan seseorang itu menghidap penyakit Tekanan darah tinggi atau Hypertension. Adakah kita seua mengmbil berat mengenai puca terjadinya penyakit ini atau mengenalpasti mengenai tanda-tanda anda adalah salah seorang penghidap penyakit ini.

Bagaimana pula sekiranya anda telah disahkan menghidap ppenyakit ini dan telah disahkan oleh doktor yang merawat supaya mengawal peyakit ini dengan bekalan ubat yang telah disediakan olah pihak hospital. 
Apabila anda disahkan menghidap penyakit ini, sudah tentunya anda akan mula berrgntung dengan bekalan ubatan yang telah diberikan oleh pihak hospital. Boleh ke kita mencari aternatif lain.

Terdapat berbagai kaedah rawatan alternaif untuk mengawal penyakit ini. Tetapi yang membelengu kita apakah kaedah yang iberikan telah dibuktikan secara saintifik atau dalam kata lain, secara klinikal.






Insyaallah, saya ada kaedah lain untuk mengawal penyakit tekanan darah tinggi tanpa meggunakan DADAH.



1. DIet yang betul.







Jaga pemakanan kita seharian. Kurangkan atau elakkan terus makanan segera tidak kiralah daripada restoran makanan segera ataupun masak sendiri di rumah. Makanan segera terdiri daripada makanan yng diperoses yag tinggi kandungan lemk trans. Kandungan gizi dalam makanan segera yang tidak seimbang menjadi salah satu punca kepada penyakit ini.


2. Dapatkan berat badan yang ideal.


 Pemakanan yang sihat dan betul mendorong kepada menghasilkan berat badan yang ideal. Nmaun untuk kesan yang lebih efektif, perlulah disusuli dengan gaya hidup yang sihat seperti bersenam. Adalah sangat penting untuk mendapatkan berat badan yang ideal, ini kerana Obesiti adalah punca kepada pelbagai penyakit, tak kurang juga mereka yang mengalami masalah kurang berat bada juga mempunyai risiko penyakit tersendiri.


3. Pengambilan garam dalam makanan.





Macam mana nak makan makanan kalau tak bergaram, mesti kurang selera!!!!! Salah tanggapan tu. Cuba buat dulu atau tukarkan kepada garam yang lebih sihat seperti penggunaan garam bukit sebagai alternatif kerana garam biasa di pasaran telah diperoses yang menyebabkan ianya jadi kurang sihat.

4. Berhenti merokok

 
Kenapa perlu berhenti merokok???? merokok memnyebabkan kepekatan darah jadi tinggi atau darah pekat....sukar untuk saya terangkan kerana saya bukan dalam bidang perubatan. tetapi apa yang perlu kita fahami ialah, merokok menyumbang kepada tekanan darah tinggi. oleh itu boleh rujuk klinik untuk usaha berhenti merokok atau boleh cuba kaedah lain sebagai usaha berhenti merokok.


5. Pengawalan stress


Stres dalam memang ada dalam kehidupan seharian kita. Terpulang kepada diri kita untuk mengawalnya. Di sini perlunya kawalan stres dalam kehidupan iaitu mulakan dengan kehidupan kita di rumah. Wujudkan persekitaran dan hubungan yang sihat seperti ikatan kekeluargaan.

6. Doa


Setiap agama menggalakkan umat atau pengikutnya berdoa. Sebagai orang mukmin, kita telah diajar bahawa DOA ADALAH SENJATA MUKMIN!!!!! oleh itu kita semua digalakkan untuk berdoa dan dengan ini menjadikan kita sentiasa dekat dengan Pencipta kita. 

 

7. Cara Hidup Sihat


cara hidup sihat


Apakah yang dikatakan sebagai cara hidup sihat. Fahami dengan betul cara hidup sihat, ia merangkumi keseluruhan seperti gaya pemakanan seharian, aktiviti dan sebagainya. Aktiviti gaya hidup sihat termasuklah amalan bersenam juga.


8. Pengambilan makanan tambahan.


suplement shaklee


Kenapa pentingnya Makanan Tambahan dalam kehidupan kita.

Tidak ramai diantara kita yang menyedari kepentingan kepada makanan tambahan, bagi sesetengah orang, makanan tambahan adalah seperti mendapatkan ubat apabila penyakit menyerang sahaja.

Namun ramai yang kurang menyedari pencemaran yang ada pada masa kini telah menyebabkan sumber makanan asas kita telah tercemar dan mengurangkan nutirisi yang terdapat dalam makanan asas kita.  Steterusnya menjadikan semua sumber makanan asas kita kurang nutrisi dan meyebabkan keperluan vitamin dalam tubuh kita tidak mencukupi untuk keperluan badan seharian kita. Disini lah pentingnya  pengambilan makanan tambahan untuk semua orang.




💜 Siti (ID 906598)

☎ H/P : 019-4139987
(SMS/Whatsapp)
✉ saminah2801@gmail.com
FB : Siti Aminah Abd Halim




4 comments:

  1. Stress yang melampau boleh membahayakan kesihatan jugak. Good info. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takmo stress ye....buat kerja dengan gembira, elakkan stress

      Delete
  2. thanx untuk info !! betul dah tu.. kena kawal stress walau apa jua keadaan..

    ReplyDelete

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah