HILANGKAN JERAGAT PUNCA WANITA RASA RENDAH DIRI.....JOM HILANGKANNYA

2/07/2017 damiaamna 2 Comments

HILANGKAN JERAGAT PUNCA WANITA RASA RENDAH DIRI.....JOM HILANGKANNYA



hilangkan jeragat dengan shaklee



  Wanita tak kira apa peringkat umur, pastinya akan pandang wajah dulu. Apa yang mereka perhatikan ialah kulit wajah yang mulus dan bersih tanpa sebarang tompok hitam. Apa bila timbul tompok hitam pada wajah, sudah semestinya akan timbul rasa rendah diri dalam diri masing-masing.

Siapa pernah alami masalah ini, rasanya semua wanita akan melalui fasa ini. Tambahan pula apabila wanita telah melepasi usia 25 tahun dan keatas yang mula berdepan dengan masalah tekanan dan juga hormon yang kurang stabil.


Apa Itu Jeragat?



kenali dulu apa itu jeragat. Jeragat pada wajah atau Melasma adalah gejala abnormal tompokan atau binti-bintik pada wajah yang berwarna coklat-perang yang mebuatkan kulit wajah nampak tak sekata. Jeragat biasanya berlaku pada bahagian:

  • 63% sekitar antara kawasan hidung dan dagu.
  • 21% sekitar kawasan pipi dan hidung.
  • 16% sekitar kawasan rahang bawah hingga ke dagu.


lapisan kulit shaklee


Kategori Jeragat :


  • Epidermal - bahagian atas lapisan sel kulit. Jeragat epidermis ini  lenih mudah dirawat dan sesuai menggunakan produk penjagaan kulit sahaja(skincare). Jeragat yang terjadi di epidermis (epidermal) berwarna coklat cair dan akan kelihatan lebih gelap jika dilihat di bawah lampu.

  • Dermal - Terjadi bawah sel kulit. Jeragat dermal akan kelihatan keperangan dan tidak kelihatan lebih gelap jika dilihat dibawah lampu.

  • Campuran - terjadi kedua-dua jenis jeragta Epidermal dan Dermal. Jeragat dibawah lapisan kulit tidak sesuai untuk mengguna krim, bewarna coklat gelap, jika diteliti di bawah lampu pemeriksaan akan kelihatan lebih gelap atau kadang-kadang tidak ada perubahan.

Punca Jeragat tanpa kita disedari :

1. Matahari.

Terdedah kepada sinaran matahari adala merupakan sesuatu yang kurang baik. Sinar matahari yang mengandungi sinar UB A & B yang menyebabkan kerosakan sel kulit. Kesan sinar UV ini bukan saja menyebabkan pigmentasi/jeragat malah turut mengundang masalah kanser kulit. 

2. Kehamilan.

Proses kehamilan biasanya berdepan dengan masalah hormon yang tidak stabil. ketidakseimbangan hormon juga menjadi salah satu punca kegala jeragat dan malah ada yang lebih teruk berhadapan dengan masalah kulit yang lain seperti kegatalan dan eczema.

Walaubagaimanapun gejala ini akan berkurang apabila lepas bersalin. 80% wanita mengandung mengalami masalah jeragat yang disebut sebagai "mask of pregnancy".

3. Rawatan hormon.


Rawatan ini keniasaanya adalah bagi wanita yang mengambil pil atau ubatan mencegah kehamilan. Ada juga antaranya ialah bagi wanita yang merancang untuk hamil (TTC), iaitu menggunakan pil untuk stabilkan hormon atau normalkan period. Pengambilan pil perancang yang kebiasaanya mengendungi hormon estrogen dan atau progestron sahaja.


4. Ubat-ubatan


Penggunaan uba-ubatan juga mengunadang kepada kesan sampingan seperti gejala jeragat.

5. Wangian

Bahan pewagi dan juga kosmetik menyebabkan tindakbalas 'phototoxic' yang juga merupakan antara punca terjadinya jeragat.


6. Hypothyroidsm


Dikenali sebagai keadaan hormon tyroid rendah.


7. Produk penjagaan Kulit.


Kita PERLU bijak memilih apa jua produk untuk penjagaan kulit supaya tiada kesan sampingan yang memudaratkan kesihatan sendiri.



MERAWAT JERAGAT DENGAN BERKESAN.


Terdapat berbagai kaedah rawatan untuk merawat jeragat. Tetapi kita perlu bijak memilih supaya tidak terdedah dengan kesan sampingan yang lain.

Antara kaedah atau rawatan alternatif yang menjadi pilihan saya ialah merawat secara semulajadi!! 
Bagaimana ye???saya lebih selesa milih suplemen yang semulajadi iaitu Shaklee.






SET JERAGAT

GLA complex :- seimbangkan hormon badan


Ssalah satu suplemen yang saya gemar ialah GLA complex kerana funsinya mengawal paras hormon Estrogen & Testosteron. Kandungan GLA yang 2x ganda berbanding jenama biasa di pasaran.

Hormon yang stabil membantu mencegah masalah jeragat dan juga jerawat. Hormon yang stabil juga mampu melambatkan proses menopous dan juga mengurangkan simptom menopous.

Vitamin C :- melembapkan kulit

Vitamin C membantu menghasilkan kologen dalam tubuh. Pengambilan vitamin C secara konsisten membantu mendapatkan kulit yang lebih sekata dan menyekat pembentukan pigmentasi.

Energizing Soy Protein :- menghasilkan sel baru dan membaiki sel


ESP shaklee adalah protein yang mana membantu penghasilan sel baru dan seterusnya mengurangkan kesan sel kulit mati. Proses ini mampu mencegah kejadian jeragat.

vitamin shaklee dan jeragat

Colagen Powder :- anjalkan kulit


Membantu dalam menganjalkan dan kekuatan kulit, rambut, kuku, otot, tulang, mata, salur darah dan sebagainya. kolagen juga memudarkan jeragat.


B complex :- Kurangkan stress

Penting untuk kestabilan hormon. Pengambilan secara konsisten dapat mengurangkan tekanan yang menjadi penyumbang kepada masalah jeragat dan juga jerawat.

Vivix :- Perbaiki sel di peringkat DNA


Vivix dengan kandungan rivestrol yang tinggi membantu memperbaiki sel di peringkat DNA lagi.
Klik sini untuk beli vivix.



Penjagaan Luaran kulit wajah:

NUTRIWHITE SHAKLEE

Saya memilih produk yang semula jadi untuk membantu membersihkan wajah dan juga memastikan tiada kesan sampingan.



💜 Siti (ID 906598)


☎ H/P : 019-4139987
(SMS/Whatsapp)
✉: saminah2801@gmail.com
FB : Siti Aminah Abd Halim



Kredit to :

2 comments:

  1. Thanks kerana sudi share nice info... dari blog mahamahu.com

    ReplyDelete
  2. insyaallah, apa yang baik kita kongsi bersama

    ReplyDelete

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah