KEKASIH MENJAUHKAN DIRI KERANA MASALAH SALJI DI KEPALA

12/06/2014 damiaamna 0 Comments

Assalamualaikum...

Ada SALJI turun.. Wow Bestnyer kan. Jauh kena merantau untuk tengok salji turun. Tapi masalahnya Ialah SALJI atas KEPALA. Huh ! Benda boleh Jadi sesuatu yang memalukan la pula. Ada ke petua hilangkan kelemumur di kepala. Jom tengok 5 petua atasi masalah kelemumur tebal.

Kena usaha lebuh untuk atasi masalah SALJI atau kelemumur di KEPALA. Kekasih pun mula menjauhkan diri sebab malu bila jalan bersama, ini kerana dia risau Akan turut dapat perhatian orang. Kenapa boleh jadi kelemumur ni.

Dari jauh nampak macam salji kan. Bila kita tengok dari dekat nakpak menggelikan la pula.
Kelemumur yang tebal bak salji

Faktor yang menyumbang kepada kelemumur ialah :-
  • Jarang bersyampu atau tidak membilas dengan sempurna.
  • Penggunaa penyembur rambut atau gel yang terlalu kerap.
  • Penggunaan pewarna rambut yang tidak betul.
  • Pengeluaran minyak yang berlebihan.
  • Tekanan perasaan
  • Daya imuniti yang rendah.
Rasa mals nak ke salun rambut atau malu nak dapatkan rawatan kat luar. Apa kata cuba sendiri dari rumah.

5 petua atasi kelemumur tebal :-

  1. Santan Kelapa











Basahkan kepala dengan santan kelapa. Pastikan santan itu rata di seluruh kepala. Biarkan seketika. Kemudian cucilah kepala dengan air bersih. Boleh gunakan syampu sekiranya mahu.

2.  Limau nipis.










Belah nipis dan picit atau ramas hingga mengeluarkan air atau jusnya. Buat ni terus atas kelapa ye. Jadikan kulit limau tu sebagai alat untuk menyental kulit kepala. Lakukan sekerap yang boleh. Insyaallah mujarab walauun agak peddih sedikit.

3.

Ambil 10 helai daun pandan lalu ditumbuk hingga lumat. Campurkan dengan 2 gelas air. Selepas itu ditapis lalu usaplah air tadi ke seluruh kulit kepala dan bilas dengan air bersih.

4. Halba

Rendam 2 sudu halba dalam air semalaman dan setelah itu ia dihancurkan  dan digunakan pada kulit kepala dan rambut selama sekurang-kurangnya 30 minit. Rawatan ini perlu diteruskan untuk beberapa minggu sebelum hasilnya dapat dilihat.


5. Buah Mengkudu

Ambil beberapa biji buah menngkudu masak, basuh dan tumbuk sehingga hancur. Kemudian, disapu pada kulit kepala sambil digosok-gosok. Amalkan seinggu 2 kali sebelum mandi. Selamat Mencuba.

CARA LAIN ATASI MASALAH KELEMUMUR :-



0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah