Percutian menarik ke Tenom

12/26/2022 damiaamna 2 Comments

Trip Tenom- Sipitang- Membakut

Mercu tanda Pekan Tenom

Perjalanan ke Tenom dari Sepanggar mengambil masa 3 jam. Sblm jam 9 keluar rumah dan singgah utk sarapan di kedai makan. Hampir jam 10 baru memulakan perjalanan ke tenom, cuaca agak mendung di kawasan KK. Perjalanan mendaki di jalan keningau kimanis agak berkabus dan menutup pemandangan cantik bawah bukit sehingga nampak laut. Bukan rezeki kami harini.

Jam 1 tiba di Tenom, terus ke Yit Foh Coffee park. Yit Foh pun ada homestay ya, cantik homestay dia. Cuma saya tak semak kadar sewa sini. Bergambar sekitar kawasan Kilang yit foh ditemani aroma kopi yang sedang diperoses di kilangnya. Kalau suka, boleh minum kopi o panas di kafe yit foh dengan harga rm1 secawan. Boleh juga shopping kopi keluaran kilang Yit Foh di sini. Oleh kerana kami semua masih belum ada mood nak minum kopi, sebab baru sampai dan kepanasan waktu tengah hari. Kami pilih untuk menikmati ais krim saja.

Selepas puas bergambar, kami merancang utk mencari hidangan tengah hari di restoran Asia Rasa 3 yang hanya bersebelahan dengan muzium, tp anak sulung rasa kurang selesa sbb sakit kepala. Makanya kami hanya melawat muzium kemudian langsung ke tempat penginapan kami di Fatt Choi Coffee cabin. Muzium Antanom ni tidak mengenakan bayaran masuk. Muzium ni menceritakan mengenai asal asul Tenom dan bagaimana atau kenapa dinamakan tenom.

Muzium Antanom

Antara pameran dalam muzium

Sampai saja di Fatt Choi coffee cabin, terus check in bilik dan solat. Keluar bergambar dan makan tengah hari di kafe resort ni saja. Harga makanan di kafe ni berpatutan dan minuman boleh beli di kedai kopi resort dengan pelbagai pilihan kopi dari kilang Fatt Choi. Apa yang membuatkan kami sekeluarga memilih untuk makan dalam kawasan resort saja adalah kerana kedai yang menjual hidangan makanan diyakini halal dan juga menyajikan pelbagai menu hidangan berat. Ada juga gerai menjual satay dan sayap ayam bakar, gerai ini juga diyakini halal. Satu lagi gerai menjual menu Char Kuey Teow dengan status “serve no pork”, jadi kami tak pilih untuk beli dari gerai ini kerana ada pilihan gerai menu yang kami lebih yakin. Boleh juga beli pelbagai jenis kopi keluaran kilang Fatt Choi.

Hujan mula turun semasa kami tengah menikmati makanan, selepas habis makan terus masuk bilik berehat. Dlm jam 4 hujan reda, keluar utk bergambar di Bahagian atas sikit, perlu mendaki tangga utk bergambar di sini dengan disaji pemandangan yang sangat cantik dari atas bukit dan juga tiada kabus selepas hujan.

Pemandangan dari atas bukit, kena mendaki

pemandangan sebelah cafe

Bahagian hadapan cafe

Kopi yang dijual di kedai dan juga pilihan minuman  panas/sejuk dijual

Gerai makanan

Pintu gerbang masuk Fatt Choi coffe cabin

Playground untuk anak-anak juga disediakan

Gerai menjual satay dan sayap ayam

Banyak spot untuk OOTD

Fatt Choi coffee cabin ni terletak di kawasan agak tinggi atau atas bukit. Maka suhu di sini agak sejuk ditambah pula dengan cuaca yang hujan dan berangin sedikit dan ditambahkan lagi dengan kemudahan bilik kami tanpa kipas serta ada penghawa dingin saja. Agak sejuk la juga, dah rasa macam bermalam di kundasang la pulak.

Maka malamnya kami tidur dengan suasana yang dingin. Hampir saja nak matikan penghawa dingin dek kerana sejuk. Bangun pagi, kami bersiap untuk check out dari cabin seawal jam 8 pagi untuk keluar mencari sarapan di Restoran Asia Rasa 3. Selanjutnya kami ke pasaraya Bestamart untuk membeli kopi yang dipesan rakan rakan kerana kedai kopi di Cabin masih belum beroperasi. Ada juga kopi yang tidak dijual di pasaraya, mungkin hanya ekslusif dari kedai kopi Factory saja.

Seterusnya kami melanjutkan untuk melawat Pusat Kebudayaan Murut Tenom. Bayaran masuk RM5 bagi dewasa dan RM3 bagi kanak-kanak. Oleh kerana kami datang melawat pada hari Jumaat, tiada apa-apa aktiviti di sini melainkan melawat pameran seni dan juga kebudayaan Murut Tenom. Baru tahu rupanya terdapat berbagai suku lagi di kalangan kaum Murut Tenom.

Pusat Kebudayaan Murut Tenom

Pintu utama

Hasil seni dari besi

Gong aluan kedatangan pengunjung

Selesai melawat Pusat kebudayaan, kami meneruskan perjalanan ke Sipitang. Perjalanan dengan cuaca redup dan diselangi hujan gerimis melalui jalan yang berbukit. Salah perkiraan kami rupanya, kami menjangkakan perjalanan yang biasa saja untuk ke Sipitang dari Tenom. Rupanya boleh tahan juga kena mendaki. Perjalanan memasuki Daerah Sipitang, ditemani pula dengan masalah jalan berlubang dan juga mendap, terdapat juga beberapa kawasan yang berdepan dengan masalah runtuhan. Makanya, elakkan perjalanan pada wakru semakin gelap.

Bulatan dari Tenom menghala ke Sipitang

Bualatan sebelum memasuki pekan Sipitang

Kami tiba di Sipitang menghampiri waktu zohor, sempat bergambar sekejap di mercu tanda Espalned Sipitang. Hujan pula waktu kami nak bergambar tu, makanya berlari ke kereta dan langsung ke masjid berdekatan kerata suami dan anak-anak nak solat Jumaat. Kaum wanita dan anak kecil tunggu di kereta saja lah sehingga selesai solat Jumaat. Selesai solat Jumaat, hujan pun dah reda, terus ke medan selera esplaned untuk menikmati satay Sipitang. Anda jang terkejut kalau memasuki kawasan medan selera di sini. Semua gerai di sini menjual satay, cuma mungkin berbeza dari segi rasa dan sedikit pada harga. Jangan risau, setiap gerai ada menu yang lain juga seperti makanan panas (nasi goreng) dan juga jenis sup seperti soto dan bakso.

gerai buah-buahan

Durian siap kopek

Bergambar kenangan dalam suasan gerimis

sementara soalat Jumaat

Mercu tanda Esplaned Sipitang

Ber"sweet" la konon

gerai Sate Jamrut yang ada cawangan juga di KK

Selesai menikmati satay dan makan tengah hari, singgah sekejap di gerai buah-buahan berhadapan dengan pejabat pertanian daerah Sipitang. Beli sedikit durian kampung, minta kopek siap dan dimasukkan dalam bekas. Buat bekalan untuk piknik di Membakut pula.

Seterusnya, kami meneruskan perjalanan ke Membakut melalui jalan Sipitang Beaufort. Perjalanan kalini lebih mencabar kerana faktor jalan yang rosak dan masih dalam pembinaan. Jalan berturap dalam keadaan baik terlalu sikit, makanya perlu berhati-hati dan tidak baleh pandu laju. jam 4.30 petang kami selamat sampai di Turtle Garden Resort membakut untuk bermalam dan piknik di pantai.

sarapan di Membakut

Anak-anak bersarapan

Garden chalet

Homestay di Mebakut : Turtle garden resort

Cuaca di Membakut juga hujan, makanya kami membakar ayam dalam suasana hujan dan berangin. Cabaran dalam nak menghidupkan bara api untuk proses membakar. Anak-anak sempat main pasir di tepi pantai, perlu sentiasa pantau agar anak-anak tidak memasuki air pantai kerana keadaan ombak yang kuat. Jadilah juga dapat main pasir, dapat hilangkan rasa rindu mandi pantai. Perjalanan percutian yang agak padat dan agak penat tapi sangat beerti buat semua dengan pengalaman yang berbeza.

Begitulah kata pepatah " Jauh perjalanan, luas pengalaman" . Pengalaman juga mendewasakan kita.

2 comments:

1. wah..bestnya berjalan sana. banyak tempat menarik. bila la dapat ke sana

ReplyDelete
    Replies
    1. pastikan datang, terlampau banyak tempat menarik untuk diteroka

Delete

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah