RESEPI POPCORN DI RUMAH

10/12/2014 damiaamna 0 Comments

Dua Minggu lepas, mommy Ada jemput kawan datang buat demo masalah kat rumah guna periuk tekanan. Tapi mommy tak beli pun LAGi periuk tu walaupun teringin ( belum Ada budget sebenarnye) .... Masa kelas demo tu Ada buat popcorn...semi it je dAh siap....lepas anak2 asyik minta buat kan popcorn...mommy malas juga...hrmmmm tapi kesian pula kat diorg .....layan kan juga la Kalu dah Hari cuti ni.....


Resepi homemade popcorn 

BAHANNYA :-)
1/2 cawan jagung popcorn
1 camca besar mentega
2 1/2 camca besar minyak masak

Bagi yg belum pernah tengok rupa jagung untuk buat popcorn

BAHAN KARAMEL :-)
1/2 cawan gula pasir
1 camca besar mentega
1 sudu kecil perasa strawberi

CARA MEMBUATNYA :-)

Panaskan minyak dalam periuk bersaiz besar. Masukkan mentega dan biar mentega cair, kacau rata.
 Letak sebiji jagung popcorn, bila jagung tu kembang, tu tanda dah ok. 

Masukkan kesemua jagung popcorn, kacau rata dan tutup periuk. Gocang perlahan dan nanti anda akan dengar bunyi jagung meletup2 dalam periuk anda. Sambil tu goyang2kan periuk (tapi jangan bukak tudung dia!!). Biar hingga senyap, bukak tudung periuk dan tuang popcorn dalam bekas lain. Ketepikan sekejap.



Sediakan kuali, masukkan gula pasir, dan masak dengan api kecil hingga gula mencair, kacau hingga sebati. Masukkan mentega dan kacau rata hingga karamel bertukar perang. Masukkan popcorn dan gaul hingga rata. Guna api kecil.

Bila karamel dah bersalut pada keseluruhan popcorn, matikan api dan alih ke dalam loyang. Ratakan dan biar sejuk. Kemudian lerai2kan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara. Bolehlah makan pada bila2 masa anda suka, masa ngadap TV pun sesuai, masa gossip bawah pokok ceri pun sesuai. Cuma kalau kandungan gula dalam darah anda tinggi, sah memang tak sesuai...Selamat mencuba!!..

Noted!: jangan tamak nak buat banyak- banyak ye.....sebab 1/2 Cawan pun dah penuh kuali saiz 32 cm tu....

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah