BETUL KE MEALSHAKE ADA KANDUNGAN MALTODEXTRIN?

5/11/2014 damiaamna 0 Comments



Shaklee

 
 
 

DALAM MealSHake ada Maltodextrin??

Apa itu Maltodextrin??
Maltodextrin adalah sejenis gula tiruan yang dihasilkan utk dimasukkan ke dalam makanan. Pengilang biasanya menghasilkan maltodekstrin dari tepung jagung, dan maltodektrin adalah kurang manis daripada dekstrosa. Walaupun Pentadbiran Makanan dan Dadah menganggap kedua-dua gula ini selamat untuk diambil, tp ianya perlu diambil secara sederhana.
 
Maltodextrin adalah polisakarida yang ringan dan mempunyai rasa yang manis. Pengilang mengeluarkan gula tiruan ini dengan menggunakan asid atau enzim yg diekstrak dari tepung jagung. Proses ini menghasilkan rantaian glukosa sederhana panjang,juga dikenali sebagai dextrose. Pengeluar makanan biasanya menggunakan maltodexrin sebagai bahan tambahan makanan. Sesetengah individu mengalami tindak balas alergi selepas mengambil maltodektrin. Reaksi alahan biasanya menghasilkan gejala seperti ruam, asma dan gatal-gatal.
 
Kegunaan Maltodextrin
 
1) Maltodektrin boleh membantu membekalkan ketahanan tenaga.
2) Selain itu, maltodekstrin menambah kalori untuk minuman bgi para atlit tanpa meningkatkan kepekatan gula. Atlet biasanya mengambil maltodekstrin selepas latihan untuk menggantikan simpanan glikogen dalam otot mereka dan menghalang pecahan protein otot.
3) Industri makanan juga menggunakan maltodekstrin untuk meningkatkan tekstur untuk produk makanan yang dikeluarkan.
4) Sucralose dan maltodekstrin digunakan untuk mengurangkan jumlah kalori yang terdapat dalam pelbagai produk
 
Ia adalah satu alternatif yang popular dan menarik untuk gula biasa kerana ia menyediakan kemanisan dalam hanya sebahagian kecil daripada jumlah yang anda perlukan untuk mendapatkan rasa yang sama dari gula biasa. Ia murah untuk diproses dan boleh membantu anda mengurangkan berat badan.
 
Secara umum,menurut Mayo Clinic pengganti gula dianggap selamat. Apabila digunakan dalam jumlah yang sederhana , walaupun wanita hamil adalah selamat menggunakan produk yang dibuat dengan sucralose . Maltodekstrin merupakan ramuan semula jadi yang mudah dihadam dan mempunyai jumlah kalori yang sama seperti karbohidrat gula, kira-kira empat kalori setiap gram.
 
Maltodextrin boleh meningkatkan tenaga dengan mengekalkan tahap glukosa dalam aliran darah anda, memberi otot anda sumber berterusan tenaga semasa latihan. Disebabkan ia mudah diserap oleh badan, maltodekstrin digunakan untuk meningkatkan berat badan, yang sangat bermanfaat untuk pembina badan.

Jom review apa lagi ada dalam Mealshake
 
 
 kredit to :AMANDA SHOPPE

0 comments:

Terima Kasih atas kesudian anda melawat blog saya, saya akan balas dan jejak blog anda kembali InsyaAllah